1. Kast dig ud i noget nyt. Afprøv en ny madopskrift mindst en gang om ugen. Gå til en teaterforestilling eller koncert, du normalt ikke ville vælge. Afprøv en spændende ukendt restaurant.

2. Se dine venner noget mere. Sæt det i system, så I ses mindst en gang om måneden. Sæt hinanden stævne på en cafe eller restaurant en hverdag og snak et par timer, så det er let at gå til.

3. Brug din krop. Meld dig til en motionsform, som du synes er sjov, i stedet for en pligt. Aftal evt. med en ven, at I går til det sammen.

4. Genoptag din barndomspassion. Find hæklenålen, frimærkesamlingen, malerpenslen eller guitaren frem af gemmerne og fordyb dig i en hobby.

5. Forkæl dig selv. Drik et glas champagne en mandag aften, tag et varmt bad, køb et lækkert stykke chokolade eller sæt dig i en behagelig stol med en god bog.

6. Gør lidt ekstra ud af din påklædning. Tag en flot, farvestrålende kjole på, selv om der ingen særlig anledning er. Ifør dig en lækker skjorte en hverdagsaften. Nyd den følelse af velbehag, det giver dig og givetvis også andre. 😉

7. Nær din krop. Husk de inderlige kys og kram, selv i hverdagen. Har du ingen at kysse på, så kram lidt ekstra med dine venner, eller bestil en tid til velværemassage.

Kærligst Charlotte

 

Bekymrer du dig meget?

Forstyrrer tanker din nattesøvn?

Hvordan har du det med dine tanker?

Hvis jeg satte mig ned med en lommeregner og forsøgte at udregne, hvor meget tid jeg har brugt på bekymringer, er jeg sikker på, at resultatet ville ryste mig.

Jeg har altid følt, at jeg var identisk med mine tanker. Hele vejen gennem uddannelsessystemet er denne opfattelse blevet bestyrket. Jeg fik til opgave at reflektere, analysere og fortolke. Det samme mønster fortsatte i arbejdslivet. Tanker var betydningsfulde og havde høj værdi. Og jeg nød at brainstorme og nå frem til resultater.

Det var ikke noget problem, indtil den dag, jeg blev sygemeldt med stress. Stresshormonerne havde længe galoperet rundt i min krop, givet mig massiv hjertebanken og forhindret mig i at sove, og til sidst kollapsede jeg.

Så begyndte jeg mig for alvor at interessere mig for tanker.

Til en start troede jeg, at løsningen var at lave mine tanker om. Gøre dem positive. Stå foran spejlet og sige til mig selv, at jeg var god nok og havde tid nok. Holde de negative tanker nede. Det hjalp da, kortvarigt, men så kom tankerne marcherende op af dynen igen. “Nå så det troede du?!”, “Vi er her skam endnu!”

Så lærte jeg mindfulness. Det havde også effekt. Men det krævede fokus og ret ofte tænkte jeg allerbedst, når jeg mediterede. Når lærerens rolige stemme havde guidet mig gennem den skønneste afspænding, lå jeg i smug og udtænkte ideer.

Først da jeg sidste år lærte metakognitiv terapi hos Neokognitivt Institut, fandt jeg en metode, som virkelig lærte mig at kontrollere mine tankeprocesser.

Jeg lærte, at vi altid vil have tanker. Positive som negative. Det er ikke et problem i sig selv. Tanker opstår lige så automatisk i os, som vi trækker vejret, og vi kan ikke udrydde de negative tanker, hvorend vi gerne ville. Men vi kan lære at lade dem være, adskille os fra dem, flytte fokus og handle uanset.

Forestil dig et øjeblik, at du er taget ud for at spise running sushi. Der kører endeløse rækker af tallerkener forbi dig på båndet med forskellige retter. Du snupper formentlig dem, du kan lide og lader de andre retter passere. Leg med, at retterne er dine tanker. Du kan vælge hvilke af dem, du giver din opmærksomhed, og hvilke du lader køre forbi dig.

Jeg havde tillagt mine tanker for høj værdi. Tanker var blevet en del af min identitet, som jeg var bekymret for at miste. Jeg tænker skam stadig ret meget, men den helt store forskel er, at jeg nu selv håndterer mine tanker. Jeg bekymrer mig ikke nær så meget. Jeg har lært at flytte mit fokus og har overraskende nok fået meget mere tid til de ting, som glæder mig i min hverdag.

Og en af de ting, som glæder mig allermest er, at jeg nu kan lære metoden fra mig.

Kærligst Charlotte

Neokognitiv Stressmentor