Test dig selv – Er du en overtænker?

Giv dig selv et tal mellem 0-10 ud for hvert udsagn.

Jo mere enig du er, jo højere tal.

Fx 10, hvis du er helt enig, 0 hvis du er uenig

Tag stilling til nedenstående udsagn: Hvor enig er du på en skala mellem 0-10? Jo højere tal, jo mere enig.
Jeg oplever ingen kontrol over mine negative tanker, for eksempel om jeg bekymrer mig eller grubler
Mine negative tanker kan forhindre mig i at gøre, hvad jeg skal eller vil, fx deltage i ting, sige fra, være aktiv
Det kan være skadeligt eller farligt at have negative tanker
Hvis jeg bare analyserer mine problemer nok, vil jeg kunne finde en løsning eller et svar
Jeg er ofte mentalt fraværende, ”forsvundet i mine tanker”
Mine bekymringer om hvad der skal ske i fremtiden, hjælper mig til at være forberedt
Jeg er på vagt overfor trusler, ting der kan gå galt, scanner fx mine omgivelser og menneskers reaktioner
Jeg mærker meget efter, hvordan jeg har det, fx hvordan jeg har det i kroppen, eller mit humør
Jeg bruger dagligt tid på at bekymre mig, gruble eller eftertænke
Resultat:

Hvad betyder dit resultat?

0-25: Du har ingen problemer med at overtænke. Du oplever kontrol over dine tankeprocesser og bekymrer dig ikke unødigt.

Mellem 26-50: Du har nogen overtænkning. Din overtænkning vil typisk være på afgrænsede områder af dit liv. Du vil ved hjælp af den metakognitive tilgang kunne reducere din overtænkning og frigive mentale ressourcer, så du kan få mere overskud og livsenergi.

51-90 Du er en overtænker. Du bruger unødigt mange kræfter på at bekymre dig, gruble og eftertænke. Dine nuværende overbevisninger og strategier forværrer din overtænkning og gør dig disponeret for mental mistrivsel. Du vil have glæde af at lære metakognitive strategier til at opnå kontrol over dine tankeprocesser. Du vil herigennem kunne opleve en markant forskel i livskvalitet og genvinde mentalt overskud.

Du er velkommen til at booke en gratis afklarende samtale.

Ved samtalen vil du høre mere om, hvordan du afhængigt af din score kan reducere overtænkning og opnå mentalt overskud ved hjælp af metakognitive strategier og værktøjer.

Book din tid her:

https://charlottehyldgaard.dk/bestil-tid-kob-forlob/

Kærligst

Charlotte